-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:19 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

منظور از آزادي فكري و عقيدتي چيست و ديدگاه قرآن در اين باره چگونه است؟
آزادي عقيده پس از آزادي فردي از همه آزاديها مهمتر است و منظور از آزادي عقيده، اين است كه هركس در بيان رأي و عقيده خود، خواه سياسي و اجتماعي و خواه ديني و مذهبي آزاد باشد و بايستي افراد در اين قسمت از هر حيث در امنيت باشند و قوانين بايد، مصونيت افراد را از هر لحاظ تضمين كند.
و به اين حقيقت قرآن مجيد اشاره كرده و ميفرمايد:
«لا اكراه في الدين قد تبين الرشد من الغي». بقره/256.
] هيچ گونه اجبار و اكراهي در كار دين وجود ندارد، زيرا رشد و رستگاري از ضلال و گمراهي شناخته و جدا شده است[.
و با تأكيد بر همين اصل به پيامبر اكرم(ص) تذكر ميدهد كه:
«فذكر انما انت مذكر لست عليهم بمصيطر». غاشيه/22-41.
] تذكر بده و يادآوري كن، زيرا تنها وظيفه تو تذكر دادن است نه الزام واجبار [.
براي همين اصل آزادي است كه اسلام به پيروان خود اجازه نميدهد، افراد غير مؤمن را به پذيرفتن تعاليم اسلام مجبور نمايند يا اينكه اگر بتپرستي، بخواهد ديني غير از اسلام بپذيرد و يا از يك نوع بت پرستي به نوع ديگر و يا كسي از آئين يهود به آئين نصاري و يا از آئين نصاري به آئين يهود منتقل شود، مانع شوند.
ولي اسلام، اين اجازه را نداده است كه يك نفر مسلمان، آئين اسلام را ترك كند و آئين ديگري برگزيند، زيرا اين عمل اهانت و بياحترامي نسبت به دين و عقيده اسلامي و تضعيف موقعيت مسلمانان ميباشد و اگر فرد مسلماني از روي عناد از اسلام، برگردد و مرتد شود، مجازات او اعدام است، مگر اينكه از روي ناآگاهي و اشتباه صورت بگيرد، در اين صورت بايد به او آموزش ديني بدهند و شبهه و اشتباه او را برطرف نمايند واگر بعدا، دست از عناد و لجاجت بر ندارد، باز اعدام ميگردد.
با وجود اين، اگر ارتداد، به صورت گروهي و دستهجمعي باشد، حكم ارتداد درباره آنها اجرا نميشود زيرا اين نوع ارتداد غالباً عميق و ريشه دار نميباشد، بلكه ممكن است بهخاطر تبليغات دامنه دار بر ضد دين، حالتي در جامعه پيدا شود كه باعث انحراف عقيدهها گردد و با وجود چنين جوي، ديگر از انحراف عقيده افراد، نميتوان جلوگيري كرد از اين جهت حكم ارتداد بر آنها اجراء نميگردد.
اسلام از انسان بدون ارشاد و راهنمائي و بدون روشن نمودن آئين رستگاري، چيزي نميخواهد و براي محو تمام عوامل و اموري كه انسان را از تفكر صحيح باز ميدارد و جلو رشد عقلي و شكوفائي فكري انسان را ميگيرد و او را از مسير و حركت بهسوي كمال بازميدارند، و باعث انحراف عقيدهها ميگردند، تلاش فراوان مينمايد.

مباني حكومت اسلامي
آية الله جعفر سبحاني

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.